Δημοσιεύθηκε στην Ιστοσελίδα Capital.gr – 28.06.2019
Σε πρόσφατη δήλωσή του στις 11 Ιουνίου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι, εάν οι πολίτες του εμπιστευτούν τη διακυβέρνηση της χώρας στις 7 Ιουλίου, μία από τις πρώτες κινήσεις του θα είναι να ξεμπλοκάρει την επένδυση στο Ελληνικό. Είναι αλήθεια ότι εδώ και πάνω από τέσσερα χρόνια, η σημερινή κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει ουσιαστικά καθόλου το έργο αυτό. Όπως άλλωστε και καμία άλλη μεγάλη επένδυση στην Ελλάδα! Αντιθέτως, η ανακάλυψη του δάσους στο αεροδρόμιο και το όψιμο ενδιαφέρον για αρχαιότητες κάτω από αεροδιαδρόμους, έχουν δώσει το αντίθετο μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις, ενώ έχουν αναδείξει το βάθος της γραφειοκρατίας, αλλά και της “ανοησίας” που πολλές φορές χαρακτηρίζει την ελληνική δημόσια διοίκηση.
Ίσως οι πολίτες δεν γνωρίζουν ποιες ακριβώς είναι οι εκκρεμότητες, που θα επιτρέψουν στη μεγάλη αυτή επένδυση να πάρει επιτέλους μπροστά, δημιουργώντας 50.000 θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με την έκθεση αυξημένης εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ελλάδα, που δημοσιεύθηκε στις 5 Ιουνίου, η ολοκλήρωση της μεταβίβασης θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018. Από τότε γράφουμε καθυστερήσεις. Τέσσερις είναι οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν άμεσα:
1. Η διάθεση άδειας καζίνο για την εταιρεία Ελληνικό ΑΕ,
2. Η υπογραφή των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού, τις ζώνες εμπορικής εκμετάλλευσης και αστικής ανάπτυξης,
3.Ο διαχωρισμός των ιδιοκτησιών μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου καιτης LamdaDevelopment, και
4. Τέλος η απομάκρυνση όσων δραστηριοτήτων παραμένουν ακόμη στον χώρο.
Καμία από τις παραπάνω κινήσεις δεν είναι εύκολη, και καμία δεν είναι ανεξάρτητη από τις υπόλοιπες. Η υπογραφή των ΚΥΑ θα αποσαφηνίσει το τοπίο, θα πιστοποιήσει την ισχυρή πολιτική βούληση του νέου Πρωθυπουργού να προχωρήσει το έργο και θα επιτρέψει να έρθει πιο κοντά η ημερομηνία όπου τελικά θα ξεκινήσει το έργο. Η απομάκρυνση των δραστηριοτήτων είναι πολύπλοκο θέμα, υπάρχουν αντιδράσεις αλλά και μία εύλογη καθυστέρηση από τους “θιγόμενους”, δεδομένου ότι, ούτως ή άλλως, δεν έχει γίνει τίποτα κατά τα άλλα για να “υποχρεωθούν” να φύγουν. Η άδεια του καζίνο συναντά αντιδράσεις από ανταγωνιστές αλλά και πολίτες που δεν θα ήθελαν να δουν ακόμη ένα καζίνο στην Αττική – αποτελεί όμως και αυτή συμβατική υποχρέωση.
Οι πιθανές αντιδράσεις από την εκ νέου “ενεργοποίηση” της επένδυσης, μπορεί να είναι σημαντικές. Όμως, η νέα πολιτική ηγεσία της χώρας δείχνει να είναι αποφασισμένη να ανοίξει επιτέλους τον δρόμο για την εκκίνηση μίας επενδυτικής προσπάθειας που θα αλλάξει το τοπίο στην Αττική, αλλά και θα δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και την λειτουργία.
Στην Ελλάδα της μετά την κρίση εποχής, δεν έχουμε το περιθώριο να καθυστερούμε επενδύσεις τέτοιου μεγέθους και εμβελείας, που θα έχουν ουσιαστική θετική επίδραση στην αύξηση του εθνικού μας πλούτου. Όχι μόνον για το αναπτυξιακό αποτύπωμα των συγκεκριμένων επενδύσεων, αλλά κυρίως διότι είναι ο μόνος τρόπος να δώσουμε το μήνυμα στις διεθνείς αγορές ότι είμαστε ένας αξιόπιστος επενδυτικός προορισμός, με κυβέρνηση που δεν αθετεί τον λόγο της και δεν δημιουργεί αδικαιολόγητες καθυστερήσεις σε όσους αποφασίζουν να βάλουν τα χρήματά τους εδώ.
Επιπλέον αν συνοδευτεί αυτό το μήνυμα και με ξεκάθαρα μέτρα για μία συνολική αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του κράτους, τότε θα έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα στην προσπάθειά μας να προσελκύσουμε επενδύσεις. Η διοίκηση οφείλει να γίνει πιο φιλική, αίροντας προσκόμματα στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Η συνεργασία με ιδιώτες για την παροχή υπηρεσιών σε πολίτες και επιχειρήσεις με συμφερότερο τρόπο πρέπει να επεκταθεί. Επίσης η πιστοποίηση και ο έλεγχος αδειοδοτήσεων, θα μπορούσαν να γίνονται από ιδιώτες, και ακόμη περισσότερες δραστηριότητες να υπαχθούν στην διαδικασία της γνωστοποίησης και εκ των υστέρων ελέγχου. Παράλληλα, επιβάλλεται να τίθενται αποκλειστικές προθεσμίες στην διοίκηση κατά την αδειοδοτική διαδικασία και αν παρέρχονται άπρακτες, αυτό να σημαίνει την ενεργοποίηση υπερκείμενης αρχής σε επίπεδο υφυπουργού, βάζοντας τέλος στον αδειοδοτικό κυκεώνα που αποθαρρύνει την ιδιωτική πρωτοβουλία.Χρειαζόμαστε εξειδικευμένα δικαστήρια – με ανάλογη επιμόρφωση των δικαστικών λειτουργών, ενώ θα αναμόρφωση του πλαισίου γύρω από το πτωχευτικό δίκαιο, στην κατεύθυνση της επίσπευσης των διαδικασιών, για να μην μένουν εταιρείες και εταίροι σε μακροχρόνια εκκρεμότητα. Η πραγματική δεύτερη ευκαιρία θα απελευθερώσει λανθάνον επενδυτικό δυναμικό και θα συμβάλει στην δημιουργία θέσεων εργασίας.
Ακόμη, το φορολογικό πλαίσιο χρειάζεται να γίνει φιλικότερο στην επιχειρηματικότητα, με ουσιαστική μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων για τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ εξίσου σημαντική για την προσέλκυση επενδύσεων είναι και η σταθερότητά του. Άλλα σημαντικά κίνητρα για επενδύσεις είναι οι υπεραποσβέσεις και ο διπλασιασμός της περιόδου συμψηφισμού ζημιών με κέρδη.
Η έναρξη των εργασιών στο Ελληνικό, σε συνδυασμό με την υλοποίηση όλων των ανωτέρω τη διετία 2020 – 2021, εκτιμώ ότι θα συμβάλλουν στην αναγκαία αύξηση των επενδύσεων στη χώρα που είναι σήμερα καθηλωμένες σε 11% του ΑΕΠ, μακριά από το 21% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Επενδύσεις που τελικά θα φέρουν νέες θέσεις εργασίας και ευημερία στους πολίτες.