Αξιολόγηση-Αυτονομία-Αριστεία: Τα 3 «Α» της Ν.Δ. για την Παιδεία

Αρχική / Uncategorized / Αξιολόγηση-Αυτονομία-Αριστεία: Τα 3 «Α» της Ν.Δ. για την Παιδεία
Αξιολόγηση-Αυτονομία-Αριστεία: Τα 3 «Α» της Ν.Δ. για την Παιδεία

Η ΝΔ παρουσιάζει αυτό το Σαββατοκύριακο τις προτάσεις της και για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης.  Προτάσεις που στη σημερινή συγκυρία αποκτούν ιδιαίτερη σημασία καθώς αποτελούν το ανάχωμα σε μία τετραετή πορεία οπισθοδρρόμησης.

Η σημερινή κυβέρνηση δείχνει να εκδικείται την Ελλάδα της γνώσης. Είναι φιλολαική μόνο στα λόγια. Στην πράξη υπονομεύει το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο Πανεπιστήμιο, που αποτελούν τα όπλα των πιο αδύναμων κοινωνικά ομάδων. Από τον Ιανουάριο του 2015 η κυβέρνηση:

  • Κατάργησε όλες τις νησίδες αριστείας στο δημόσιο σχολείο, μέσω της ακύρωσης των εξετάσεων εισαγωγής σε πρότυπα και πειραματικά.
  • Υπονόμευσε το ολοήμερο δημοτικό σχολείο, μέσω της κατάργησης του Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος.
  • Υποβάθμισε το δημόσιο γυμνάσιο και λύκειο καταργώντας την Τράπεζα Θεμάτων, αλλά και την ιδιωτική εκπαίδευση αφαιρώντας από τον θεσμό τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα.
  • Πάγωσε κάθε διαδικασία αξιολόγησης σε όλες τις εκπαιδευτικές δομές
  • Επανέφερε τους αιώνιους φοιτητές
  • Κατάργησε όλα τα Συμβούλια Ιδρύματος στα οποία μετείχαν σημαντικές προσωπικότητες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
  • Επληξε την αυτονομία και το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων μεταφέροντας πολιτικές από τα ίδια στο Υπουργείο (μεταπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα)
  • Επανέφερε τις ξεπερασμένες διατάξεις για το άσυλο μετατρέποντας του πανεπιστμιακούς χώρους σε επιχειρησιακά κέντρα του οργανωμένου εκγλήματος

Απέναντι σε αυτές τις πολιτικές που γύρισαν την εκπαίδευση δεκαετίες πίσω, η ΝΔ αντιτάσσει μία συνολική μεταρρύθμιση και στις τρεις βαθμίδες της, η οποία θα υπηρετεί τις αξίες της Αυτονομίας, της Αξιολόγησης και της Αριστείας.  Δηλαδή να δώσουμε ανάσες ελευθερίας και επιλογών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, να επιμείνουμε στην αξιολόγηση δομών και υπηρεσιών και να ενεργοποιήσουμε την αριστεία ως στάση ζωής, την προσπάθεια δηλαδή να γίνει ο κάθε μαθητής,  φοιτητής και εκπαιδευτικός το καλύτερο που μπορεί.

Στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι προτάσεις της ΝΔ υπηρετούν την ανάγκη να ενισχυθεί η αυτονομία των σχολείων, τόσο ως  προς την οργάνωση, όσο και ως προς την διαχέιριση πόρων. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει το σχολείο να ξεφύγει από τα στενά όρια που του επιβάλλει το ωρολόγιο πρόγραμμα. Και να καθιερώσει νέα προγράμματα σπουδών που θα ενσωματώνουν σύγχρονα αντικείμενα όπως ο προγραμματισμός, η επιχειρηματικότητα, η κοινωνική αγωγή. Απαραίτητη προυποθεση είναι η καθιέρωση ενός ενιαίου τύπου για όλα τα δημοτικά σχολεία, που θα στηρίζεται σε ένα  Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα και η δημιουργία σε κάθε Περιφέρεια ενός Πρότυπου – Πειραματικού σχολείου ξεκινώντας από τις υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση αποτελούσε πάντα τον βασικό μηχανισμό κοινωνικής κινητικότητας και δημιουργίας νέων ευκαιριών. Οι προτάσεις μας για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση ξεκινούν από την αναθεώρηση του άρθρου 16 για την δημιουργία μη κρατικών πανεπιστημίων και την κατάργηση του ασύλου. Οι πρώτες μας παρεμβάσεις θα αφορούν στην/ον:

  • Αποκατάσταση της λειτουργίας και ενίσχυση των Συμβουλίων Ιδρύματος για να υπάρξει περισσότερη λογοδοσία και εσωτερική εποπτεία.
  • Αξιολόγηση δομών και διδακτικού προσωπικού από Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση (ΑΔΙΠ).
  • Ανάγκη να επιβραβεύβονται τα καλύτερα πανεπιστήμια με πρόσθετη χρηματοδότηση.
  • Καθορισμός του ετήσιου αριθμού των εισακτέων από τα ίδια τα ιδρύματα, τα οποία θα ορίζουν και τον ελάχιστο βαθμό εισαγωγής.
  • Μεγαλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης και έρευνας με την παραγωγική διαδικασία για να μειωθεί το χάσμα δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας.
  • Ουσιαστική ενίσχυση της Τεχνολογικής Ανώτατης Εκπαίδευσης μέσα από τη δημιουργία Πανεπιστημίων Εφαρμοσμένων Επιστημών και την ανάγκη αλλαγής της Τεχνικής Εκπαίδευσης, κατά τα γερμανικά πρότυπα, ώστε να μειώνεται ο ετήσιος αριθμός εισακτέων.

Αυτές είναι μερικές από τις προτάσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη. Προτάσεις που δεν οριοθετούν μόνο την ποιότητα της Παιδείας στη χώρα μας, αλλά βάζουν τις βάσεις για την προοπτική και το μέλλον του τόπου μας διαμορφώνοντας τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της Δημοκρατίας μας.