Tα οφέλη από την ενίσχυση των υποδομών

Μάρτιος 31, 2019


Δημοσιεύθηκε Εφημερίδα ΕλεύθεροςΤύπος της Κυριακής - 31.3.2019

Οι υποδομές μιας χώρα, μεταφορικές, περιβαλλοντικές ή ενεργειακές, είναι ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο μέριμνας της δημόσιας πολιτικής. Χτίζονται για να βελτιώνουν την ποιότητα ζωής και την καθημερινότητα των πολιτών, ενώ παράλληλα, η λειτουργία τους αποτελεί κινητήριο δύναμη για την εξωστρέφεια της οικονομίας και για τη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας, που τόσο ανάγκη έχουμε σήμερα.

Αυτοί ακριβώς είναι και οι στόχοι της Νέας Δημοκρατίας, όπως παρουσιάστηκαν από την Πρόεδρό της Κυριάκο Μητσοτάκη στην ανακοίνωση του προγράμματος για τις υποδομές. Ενός προγράμματος με σαφή κοστολόγηση και μακριά από φαραωνικές εξαγγελίες οικονομικώς και πρακτικώς ανέφικτων στόχων.

Επίσης η αποτελεσματικότητα και η διαφάνεια κατά τον σχεδιασμό των έργων, η λογοδοσία και η αναζήτηση καινοτόμων μεθόδων μείωσης του χρόνου και του κόστους, πρέπει να είναι ο στόχος των δημοσίων λειτουργών.

Στο πρόγραμμά μας για τις υποδομές, εισάγουμε τέσσερις σημαντικές καινοτομίες:

  1. Τον κεντρικό σχεδιασμό των υποδομών, με στόχο την ολοκληρωμένη σχεδίαση που θα λαμβάνει υπ’όψιν της τις συνολικές ανάγκες της χώρας. Αυτό θα βοηθήσει στο να μην βλέπουμε αποσπασματικά έργα, που προτείνει ο κάθε αρμόδιος φορέας με βάση τους διαθέσιμους πόρους στο ΕΣΠΑ, χωρίς να κοιτά τί κάνει ο διπλανός του και ενδεχομένως με γνώμονα το βραχυχρόνιο πολιτικό όφελος. Οι μεταφορές, οι περιβαλλοντικές και οι ενεργειακές υποδομές, αλλά και οι ψηφιακές και οι κτιριακές υποδομές θα καταγράφονται και θα προτεραιοποιούνται στο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Φυσικών Πόρων και Ανάπτυξης Υποδομών.
  2. Για την επίσπευση της υλοποίησης των έργων, εισάγουμε και στην Ελλάδα το επιτυχημένο μοντέλο των «διαπραγματεύσεων καινοτομίας»: οι ιδιώτες θα μπορούν να προτείνουν έργα που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο, αλλά δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει, και μέσω μιας fast track διαδικασίας τα έργα αυτά, χωρίς τις αγκυλώσεις των κλασικών δημόσιων διαγωνισμών, θα γίνονται πραγματικότητα.
  3. Θεσμοθετείται ένα μίνι Υπουργικό Συμβούλιο παρά τω πρωθυπουργώ, αρμόδιο για την επικύρωση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Φυσικών Πόρων και Ανάπτυξης Υποδομών, αλλά και την προώθηση στην Βουλή των συμβάσεων που είναι αποτέλεσμα των προτάσεων καινοτομίας.
  4. Η τέταρτη καινοτομία έχει την δική της ξεχωριστή σημασία, που διατρέχει όλο το κυβερνητικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας: δεν φοβόμαστε να δώσουμε ενεργότερο ρόλο στον ιδιωτικό τομέα. Ειδικά στις υποδομές, στην Ελλάδα έχουμε πολύ χαμηλή οικονομική συμμετοχή των ιδιωτικού τομέα. Αυτό γίνεται κυρίως λόγω του ατελούς σχεδιασμού, της απουσίας σταθερής πολιτικής συναίνεσης στον προγραμματισμό της υποδομής αλλά και των χρονοβόρων διαδικασιών που απαιτούνται. Έτσι, ενώ πχ. στην Αγγλία οι ιδιώτες συμμετέχουν έως και κατά 60% στα έργα, στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό κυμαίνεται στο 10-15%. Με τις απαραίτητες θεσμικές αλλαγές (προτάσεις καινοτομίας, βελτίωση του πλαισίου των ΣΔΙΤ κλπ.) ο ιδιωτικός τομέας θα ενθαρρυνθεί να συμμετέχει ενεργότερα στην παραγωγή αλλά και στην επίβλεψη των έργων υποδομών, βελτιώνοντας έτσι την ταχύτητα και την ποιότητα των έργων.

Με μετριοπαθείς εκτιμήσεις, η υλοποίηση των προτεινόμενων έργων ύψους 10-12 δις ευρώ, θα οδηγήσει στην δημιουργία 43.000 νέων, ποιοτικών θέσεων εργασίας ετησίως, και ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,4%. Θα βελτιωθεί όμως και η ποιότητα ζωής μας: η οδική παράκαμψη της Αθήνας με τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Υλίκη, όπως η επέκταση της Αττικής Οδού προς τα νότια, θα μειώσουν τις αποστάσεις, αλλά και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στις πυκνοκατοικημένες περιοχές. Ο νέος, σύγχρονος σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα θα αναβαθμίσει τις υπηρεσίες που παρέχονται και την τουριστική θέση της Αθήνας. Ακόμη, τα κρίσιμα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, ειδικά στην πολύπαθη Αττική, με την χρήση μάλιστα καινοτόμων μεθόδων όπως η καύση για την παραγωγή ενέργειας, θα μειώσουν τα πρόστιμα που πληρώνουμε, αλλά κυρίως θα βελτιώσουν το περιβάλλον μας. Και τέλος, η ενεργειακή σύνδεση με τα νησιά, είναι το κλειδί για την μείωση του τέλους για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) που όλοι πληρώνουμε σήμερα στους λογαριασμούς ρεύματος, και που μπορεί να φθάσει στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 800 εκ. το χρόνο.

Ο προσεκτικός, μακροχρόνιος σχεδιασμός που λαμβάνει υπ’όψιν τις σύγχρονες τάσεις στην παραγωγή των μεγάλων δημοσίων έργων διατρέχει την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας. Καινοτομία, λογοδοσία και σχέση κόστους-οφέλους είναι βασικά συστατικά, όχι μόνο του προγράμματος για τα μεγάλα έργα, αλλά όλου του κυβερνητικού μας σχεδίου. Για την Ελλάδα που θέλουμε και αξίζουμε.