Ελευθερία και αξιολόγηση στα σχολεία προϋποθέσεις για γνώση και πρόοδο

Φεβρουάριος 3, 2018


Δημοσιεύθηκε Εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος - 03.02.2018

Ότι ξεφεύγει από το μέσο όρο ενοχλεί τους κυβερνώντες. Δεν εξηγούνται αλλιώς οι πολιτικές, αλλά κυρίως η νοοτροπία με την οποία αντιμετωπίζει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τους τελευταίους θύλακες αυτονομίας, ελευθερίας και αριστείας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα ιδιωτικά σχολεία και τα Πρότυπα-Πειραματικά δημόσια σχολεία.

Στα ιδιωτικά σχολεία η Κυβέρνηση καταργεί την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από το ίδιο σχολείο.  Αν ένας εκπαιδευτικός θεωρηθεί ανεπαρκής από το σχολείο, θα αξιολογηθεί από μια επιτροπή που αποτελείται από δικαστικούς και εκπαιδευτικούς. Η επιτροπή αυτή θα πρέπει να ολοκληρώσει την αξιολόγηση εντός δύο ετών, κατά τη διάρκεια των οποίων ο εκπαιδευτικός θα συνεχίσει να παρέχει τις υπηρεσίες του. Παράλληλα εισάγει στην ιδιωτική εκπαίδευση τις της παθογένειες της δημόσιας, καθιερώνοντας το θεσμό της παλαιότητας, ως το κύριο στοιχείο επιλογής των προϊσταμένων εκπαιδευτικών.

Στα Πρότυπα-Πειραματικά, η Κυβέρνηση, ακολουθώντας την ίδια πολιτική ισοπέδωσης, στην ουσία σταματά κάθε προσπάθεια για υψηλού επιπέδου παιδεία και αριστεία στα δημόσια σχολεία. Αφού πρώτα τον Μάιο του 2015 -με νόμο- κατήργησε τις εξετάσεις εισαγωγής για την Α΄Γυμνασίου και την Α΄Λυκείου, έρχεται τώρα να δώσει τη χαριστική βολή καταργώντας ουσιαστικά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, καθώς την μεταφέρει σε μία επιτροπή όπου βασικό λόγο θα έχουν συνδικαλιστές και θα μετρά η παλαιότητα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στα Πρότυπα-Πειραματικά σχολεία είναι η μόνη μορφή αξιολόγησης που υπάρχει στα δημόσια σχολεία, ξεκίνησε την άνοιξη του 2013 και μέσω αυτής ανανεώθηκε το εκπαιδευτικό προσωπικό κατά 45%.  Η διαδικασία της αξιολόγησης αφορούσε πρόγραμμα εσωτερικής αυτοαξιολόγησης από το ίδιο το σχολείο και εξωτερικής αξιολόγησης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η εξωτερική αξιολόγηση καταργήθηκε το Μάιο του 2015.

Στόχος μας στη Νέα Δημοκρατία είναι να δώσουμε ένα τέλος στο σημερινό σκηνικό παρακμής και ισοπέδωσης γύρω από την εκπαίδευση. Να αντλήσουμε παραδείγματα από τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές. Να διαμορφώσουμε ένα νέο πλαίσιο για αυτόνομα και δημιουργικά δημόσια σχολεία, ριζικά διαφορετικό από το σημερινό σύστημα της απόλυτης κρατικής εποπτείας του υπουργείου. Με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, περισσότερη ελευθερία, αλλά και μεγαλύτερη λογοδοσία και διαφάνεια μέσα από τακτική αξιολόγηση όπως γίνεται σε όλες τις προηγμένες χώρες. Μια αξιολόγηση με αντικειμενικά κριτήρια, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές. Με νέα προγράμματα σπουδών, όπου το κάθε σχολείο, η εκπαιδευτική κοινότητα θα έχει την ελευθερία σε κάποιο βαθμό να τα διαμορφώσει σύμφωνα με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας. Όπου θα συμπεριλαμβάνονται σύγχρονα αντικείμενα όπως ο προγραμματισμός, η οδική συμπεριφορά, η κοινωνική αγωγή. Με δράσεις που θα ενθαρρύνουν την ομαδική εργασία, την κριτική σκέψη.

Παράλληλα, στόχος μας είναι με ενισχύσουμε τον επαγγελματικό προσανατολισμό στα δημόσια σχολεία έτσι ώστε να αναδεικνύονται οι δεξιότητες και τα ταλέντα των παιδιών.  Προτείνουμε την εισαγωγή του θεσμού της πρακτικής άσκησης για όσους μαθητές το επιθυμούν σε συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις τους καλοκαιρινούς μήνες έτσι ώστε να εξοικειωθούν τα νέα παιδιά με την πραγματική οικονομία, να αποκτήσουν γρήγορα παραστάσεις προκειμένου να επιλέξουν με μεγαλύτερη ασφάλεια το αντικείμενο των σπουδών τους.

Και -τέλος-αναβαθμίζουμε το θεσμό του Πρότυπου-Πειραματικού Σχολείου, που τόσο έχει συκοφαντηθεί και απαξιωθεί από τη σημερινή κυβέρνηση. Τα Πρότυπα-Πειραματικά σχολεία ενισχύουν την κοινωνική κινητικότητα και λειτουργούν προς όφελος κυρίως των οικονομικά αδύνατων.  Ξεκινώντας από τις υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης επεκτείνουμε το θεσμό, με απώτερο στόχο τη δημιουργία ενός τουλάχιστον Πρότυπου-Πειραματικού σχολείου σε κάθε περιφέρεια.

Αν θέλουμε πραγματικά να χτίσουμε μια Ελλάδα που θα αφήσει οριστικά πίσω της τις παθογένειες του παρελθόντος, θα πρέπει να ξεκινήσουμε από το σχολείο. Να δούμε τι δούλεψε σε άλλες χώρες και να προχωρήσουμε σε αντίστοιχες μεταρρυθμίσεις. Να δείξουμε θάρρος και γενναιότητα. Αυτό απαιτούν οι καιροί, αυτό θα πράξει αύριο η Νέα Δημοκρατία ως Κυβέρνηση.